De laatste dagen in Quito - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Ingrid Berendse - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Quito - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Ingrid Berendse - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Quito

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

04 Mei 2014 | Ecuador, Otavalo

Het is inmiddels zondagochtend en ik ben sinds vrijdag in Otavalo. Otavalo is een heel mooi klein dorpje in de bergen wat vooral bewoond wordt door indianen.

Donderdag was een vrije dag in Quito. Veel winkels en scholen waren gesloten en ook Villa Ticca was dicht. ’s Ochtends zouden we op huisbezoek gaan bij een aantal kinderen van Villa Ticca. We wilde graag pakketten met eten samenstellen om mee te nemen voor de gezinnen en gingen daarom eerst naar de markt. De prijzen op de markt zijn echt héél laag! Zo betaal je 1 dollar voor 30(!) limoenen en ook maar 1 dollar voor 1 kilo rijst. We hebben allemaal 10 dollar ingelegd en daarmee drie pakketten samengesteld met onder andere olie, rijst, aardappels, tomaten, fruit, radijsjes, kruiden, paprika’s, knoflook en bonen. Zelf hebben we het daarna nog aangevuld met koekjes en snoepjes. Vervolgens gingen we op huisbezoek. Van de drie gezinnen die we zouden bezoeken was een gezin helaas niet thuis. Het eerste huis waar we heen gingen was het huis van Kevin en Daniella, die door hun oom en tante worden opgevoed. Daarna gingen we naar een alleenstaande moeder die met haar kinderen in een kleine slijterij woont. Eerst was het zelfs zo dat hun bed in de winkel stond. Nu wonen ze in een piepkleine ruimte achter de winkel. De huisbezoeken waren best wel heftig. Het is onvoorstelbaar dat er mensen zijn die in zulke armoede leven. Ik denk dan altijd gelijk aan mijn eigen leven in Nederland en hoe dankbaar ik mag zijn dat ik het wel zo goed heb. Dat ik niet in armoede ben opgegroeid. Ze waren allemaal heel erg blij met de spulletjes. Hierna zijn we met een aantal kinderen naar de sportvelden gegaan. We hadden tennisrackets, tennisballen en netjes meegenomen en gingen hier tennissen met de kinderen. Ze vonden het heerlijk om lekker buiten te spelen en het was geweldig om te zien dat ze het zo leuk vonden en er zo van genoten! Daarna gingen we met z’n allen nog een heel leuk spel spelen met tennisrackets. Aan het einde kregen alle kinderen nog een ijsje en daarna werden ze weer terug naar huis gebracht. Wij gingen toen weer naar het oude deel van Quito om daar te lunchen. Na de lunch gingen we naar de Telefériquo. Dit is een kabelbaan die de berg opgaat. Vanuit de kabelbaan konden we goed over de stad heenkijken, dat was echt een adembenemend mooi! Op de berg zelf was het behoorlijk koud, dus hadden we lekkere koffie gehaald. Vanaf de berg was het uitzicht zelfs nog mooier! Dan zie je ineens hoe groot Quito echt is.

Vrijdag was helaas alweer onze laatste dag bij Villa Ticca in Quito. We vertrokken rond 8 uur ’s ochtends weer met de bus naar de opvang. Ik ging vandaag helpen bij de groep met 2-3 jarigen. Het was een hele leuke ochtend! De kinderen hebben de hele ochtend gespeeld met speelgoed, gepuzzeld en kralenkettingen gemaakt. De kinderen zijn echt heel lief en willen de hele tijd aandacht. Daarna ging ik helpen met het uitdelen van het eten en drinken. Toen werd gevraagd of we even naar buiten wilde komen. De kinderen gingen een liedje zingen voor ons afscheid en we kregen allemaal een héél lief cadeautje! Hierna was het tijd om voor de laatste keer te lunchen op de opvang. Daarna namen we afscheid van alle medewerkers van Villa Ticca en gingen we met de bus naar het hostel. Als vrijwilliger een paar dagen meehelpen bij Villa Ticca was echt een overgetelijke ervaring en ik vond het fantastisch! :-)
Ik hoop echt dat ik hier nog een keer terug kan komen, dat zou geweldig zijn. In ieder geval zal ik het mij altijd blijven herinneren.
's Middags namen we de bus naar Otavalo, waar we tegen de avond aankwamen.

Gisteren zijn een paar mensen van de groep om 6 uur ’s ochtends opgestaan om naar de beestenmarkt te gaan. Hier wordt nog echt op de oude manier gehandeld in dieren, met handje-klap. Ik had zelf niet zo goed geslapen en was heel moe, dus ik besloot om niet mee te gaan. Het schijnt wel echt heel bijzonder te zijn om een keer gezien te hebben. Er waren allerlei dieren die werden verkocht, voornamelijk varkens en paarden, maar ook jonge puppy’s en katten! Nadat we daarna met z’n allen hadden ontbeten gingen we naar de markt. Dit is de grootste Indianenmarkt van heel Latijns-Amerika! De spulletjes die hier worden verkocht worden door de Indianen zelf gemaakt. Denk aan geweven kleding, gebreide mutsen, zelfgemaakte armbandjes, tassen en prachtige beschilderde schalen. We hebben hier de hele ochtend en een groot deel van de middag doorgebracht. De markt is enorm kleurrijk, je kijkt hier je ogen uit. Echt prachtig om te zien! Het is hier de gewoonte om af te dingen. De mensen die hier staan hebben het geld meestal wel heel hard nodig, maar ze vragen vaak een hogere prijs aan de toeristen. Meestal kregen we het dan uiteindelijk wel voor minder mee. ’s Middags hadden we even wat vrije tijd om bij te komen en uit te rusten van de afgelopen week.

Vandaag hebben we weer een heel vol programma en dan zullen we vanavond naar ons hostel in Peguche gaan. Dit is een nabijgelegen dorpje waar ook een opvang zit. Hier zullen we de rest van de week vrijwilligerswerk gaan doen.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen.

Veel liefs,
Ingrid

  • 04 Mei 2014 - 22:29

    Margriet Velner:

    Echt heel bijzonder allemaal Ing! Echt leuk om te lezen :)

    Liefs!

  • 05 Mei 2014 - 10:59

    Alma :

    Samen met Anja jouw verslag gelezen,woh zo herkenbaar en mooie foto,s!
    Anja helpt me met verven,ik ben mijn slaapkamer aan het opknappen.
    Saludos en geniet van alles,Alma

  • 05 Mei 2014 - 13:21

    Gerda Berendse:

    Wat een leuke foto's ook. En wat een leuke kindjes, ze zien er zo lief uit.
    Ik zou willen dat we in Leusden zo'n markt hadden, wouw! En dan vooral met die kippen, echt lekker, hi,hi.
    Liefs van ons allemaal

  • 05 Mei 2014 - 15:21

    Peter Berendse:

    Hoi Ing
    Het is eenmooi verslag. Jullie zien daar erg veel.Doen goed werk, en ook nog leuke en leerzame activiteiten. De foto's zijn ook erg mooi. De markt ziet er mooi uit echt zoals je denkt dat de bevolking daar leeft. Ga lekker door zo, mak er een mooie trip van.
    Groetjes Gerda, Jorrit en Peter.

  • 07 Mei 2014 - 15:29

    Renate:

    Weer genoten van je verhaal !
    Prachtige foto's.
    Heerlijk, geniet!
    Liefs Renate

  • 07 Mei 2014 - 18:45

    Ingrid:

    Bedankt voor jullie lieve reacties! Heel leuk om te lezen. :)

    Veel liefs, Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Ik ga drie weken naar Ecuador om vrijwilligerswerk te doen bij stichting "Niños de Waita Ticca". Ik heb dit blog aangemaakt zodat ik iedereen die het leuk vindt, op de hoogte kan houden van mijn reis. Tijdens mijn verblijf in Ecuador zal ik dan ook proberen om regelmatig een reisverslag te schrijven.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 5658

Voorgaande reizen:

17 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Spaanse les in Nicaragua

26 April 2014 - 18 Mei 2014

Vrijwilligerswerk in Ecuador

Landen bezocht: